Den perfekte reklamefilm findes i spændingsfeltet mellem passion, underholdning og annoncering.

Hvis vi slår reklame op i ordbogen, vil vi se, at ordet har en oprindelse fra det latinske reclamare, der betyder “råbe tilbage, imod”. Det er der desværre nogle marketingfolk, der tager meget bogstaveligt og vælger at lave reklamer, der spiller på de mest primitive dele af vores psykologi. Her vil jeg gerne udnævne mig selv til smagsdommer og sige, at ikke bare er det dårlig smag, det er også fordummende og kreativt fattigt, og dem der laver det skulle have nogle Føtæsk.

Jeg er altså ikke fan af at blive råbt af. Til gengæld er jeg stor fan af content marketing og branded content. Sagt med det samme, så er jeg ikke blind for de dilemmaer, der kan opstå, når linjerne mellem det kommercielle/private samt journalistik/reklame bliver mudrede, men den snak gemmer vi til et andet blogindlæg.

Content betyder indhold, og markedsføring med indhold, eller et brand, der har indhold lyder for mig langt mere interessant end at blive råbt af. Interesse er nøgleordet, for i en dagligdag, hvor jeg konstant bliver (over)eksponeret for indtryk og hele tiden skal lukke og slukke for dem, der råber,  kan jeg godt lide at vælge ting til, som har indhold, jeg interesserer mig for. Det kan være ting, jeg har en aktuel interesse for, fordi jeg er i en købsproces og derfor undersøger markedet, eller det kan være, jeg ønsker at slappe af og gerne vil underholdes.

Altså, det jeg vælger at se skal underholde mig eller lære mig noget, ideelt begge dele. Og her kommer passionen ind i billedet, for er man passioneret for noget, vil man typisk berette om det på en underholdende og interessant måde. Med passionen følger ofte stor viden om emnet, og den viden kan være lærerig for andre. Dermed opskriften på den perfekte reklamefilm. En passioneret person beretter på underholdende og lærerig vis om et produkt eller en service. Anret filmen med en fornuftig produktionskvalitet og nyd den perfekte reklamefilm.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.